1. Ensin tarvitaan näytökselle idea. Ja niitä saa oppilailta
spontaanisti: ”Voidaanko tehdä Tuhkimo, Joutsenlampi, Belle…”
Suunnittelu alkaa noin vuotta aikaisemmin, laittamalla ajatuksia
paperille. Tämän vuoden Tanssivaa Sirkusta varten Baletti 4 ryhmä
listasi vuosi sitten sirkukseen liittyviä aiheita ja
musiikkiehdotuksia pitkäksi listaksi, kiitos oppilaille:)!
2. Syksyllä käynnistyy uusi toimintavuosi ja alkaa selvitä
paljonko missäkin ryhmässä on väkeä ja millaisia askelia
erityisesti sinä vuonna harjoittelemme. Sen myötä opettaja
päättää, oppilaiden toiveita osaksi huomioiden, mitä kukin ryhmä
esittää. Tähän vaikuttaa sekin, mitä asuja meillä on valmiina
varastossa ja kuinka monta, mitä kokoa. Osa oppilaista alkaa tehdä
myös omia koreografioita.
3. Opettaja valitsee musiikit tansseihin, suunnittelee ne ja pitkin
syksyä jo harjoitellaan ahkerasti. Kevätpuolella näytöstanssien
harjoittelu tiivistyy, n. kuukautta ennen näytöstä tanssit ovat
usein valmiina, jotta niitä ehdittäisiin vielä hioa, siistiä
yhtenäisiksi liikkeitä ja tarkistaa monia pieniä yksityiskohtia.
4. Balettiyhdistys Illuusian johtokunta saa syksyn puolenvälin
tienoolla tietoonsa näytöksen aiheen ja puvustussuunnitelman. He
varaavat salivuorot Nuorisotalolle, neuvottelevat lavastuksen teosta,
käyvät puvustussuunnitelman läpi ja tilaavat tai ompelevat
tarvittavat vaatteet ja rekvisiitat. Lähempänä näytöstä aletaan
kerätä avustajia, varataan kahvituksen tavarat, ruusut oppilaille
ja muu näytökseen tarvittava, tehdään käsiohjelmat ja
lehdistötiedotteet sekä työvuorolistat niin videointiin,
musiikinsoittoon, lipun myyntiin, kahvitukseen, pukuhuoneisiin, jne.
5. Opettaja aikatauluttaa näytöksen tanssien musiikkien keston
mukaan paperille ja sopii lavastuksen tekijän kanssa tanssien taakse
heijastettavasta materiaalista. Tunneilla sovitetaan puvut ja aletaan
pussittaa niitä. Tanssijoita on reippaasti yli sata, eli pukuja ja
rekvisiittaa on paljon ja avuliaat vanhemmat ottavat pukuja
kuljetukseen näytöspaikalle ja sieltä pois.
6. Kenraaliharjoitukset pidetään näytöstä edeltävänä iltana,
siellä tarkistetaan tanssijoiden paikkoja lavalla ja muistellaan
vielä esitykset läpi seuraavan päivän huipennusta varten.
Vanhemmat kantavat penkit riveihin saliin. Videoprojisointia hoitava
Teemu pystyttää laitteensa, säätä valaistukset ja kuvan laadun.
7. Näytöspvn aamu alkaa n. yhdeksältä, osa pienten ryhmistä
harjoittelee vasta aamulla kenraalinsa. Edellisenä päivänä
vanhempien Nuorisotalolle kuljettamat puvut jaetaan pukuhuoneisiin ja
järjestetään pukuhuoneet toimiviksi. Illuusian johtokunnan väki
hoitaa paikalle pullat, kahvit, mehut jne., ruusut, hakaneuloja,
pinnejä ynnä muuta tarvittavaa. Näytösavustajiksi tuleville
vanhemmille on tehty ns. ajolistat, joissa on ohjeet puvuista
kullekin ryhmälle, heidän esiintymisjärjestyksensä jne.
8. Kaikki alkaa olla valmista ja lipunmyyjät paikoillaan kun
ensimmäiset yleisöön tulijat saapuvat yleensä n.tuntia ennen
näytöksen alkua. Tanssijat saapuvat osa tuntia, osa puolta tuntia
ennen ja heitä pukeutumisessa avustavat tehtävään ilmoittautuneet
vanhemmat. Pukuhuoneita on kolmessa paikassa, lavan alla ovat baletti
4-6 ryhmien tanssijat, n.20 henkeä, kahvion takana aikuiset ja
baletti 3 1/2-ryhmä, yhteensä yli 20 henkeä ja Nuorisotilassa
kaikki loput, eli satubaletit, alkeisbaletit ja balettiryhmät 1, 2
ja 2 ½. Tietenkin avustajia tarvitaan erityisesti pienten kanssa,
heille tarvitaan paitsi apua pukemiseen, myös seuraa ja
juttukaveria. Avustajat järjestävät näytöksen alettua pienet
oikeaan jonojärjestykseen ja saattavat heidät lavan sivuun omalla
vuorollaan. Opettaja seuraa näytöstä lavan sivussa ja lähettää
tanssijat lavalle oikeaan aikaan.
9. Kun ensimmäinen näytös on ohi, kahviossa huokaistaan hyvin
sujuneen väliaikakahvituksen kunniaksi ja avustustehtävissä seuraa
vuoron vaihto. Uudet ohjeistetaan hommiin ja n.tunnin tauon aikana
oppilaat syövät eväitään tai ruokailevat muualla. Pukuhuoneissa
on ensimmäisen näytöksen jälkeen taas kasattu puvut siisteiksi
pinoiksi ja laitettu tavarat ojennukseen. Uudet pienten ryhmät
alkavat saapua pukeutumaan. Sitten taas kolmelta näytös uusiksi.
10. Toinen näytös on yhtä juhlava kuin ensimmäinenkin, oppilaiden
iloa ja intoa on ihanaa seurata. Kaikki saavat esiintymisen kunniaksi
ruusun Illuusialta ja osa myös kotiväeltään, niistä kerrotaan
sitten joskus vielä seuraavana syksynä opettajalle, kuinka sitä on
säilytetty kuivattuna:). Mutta vaikka näytös päättyy, ei
tekeminen Nuorisotalolla lopu, on edessä loppusiivous. Salin tuolit
pitää kantaa pois, pukuhuoneet siivota, keittiö raivata, tarkistaa
yleiset tilat siisteiksi. Näytöksen asut ottavat taas samat
vanhemmat kuljettaakseen, jotka ne toivat, se on iso apu
loppusiivoukselle. Tunnit jatkuvat näytöksen jälkeen ja asut
palautetaan opettajalle silloin, tunneilla jutellaan oppilaiden
hienosta näytöspäivästä ja onnistumisen kokemuksista.
Kuten huomaatte, paljon tapahtuu näytöksen osalta muutakin, kuin
minkä yleisö näkee. Kaikkea ei edes ole listattu ylläolevaan mitä
hoidettavaa on sekä opettajalla että Balettiyhdistys Illuusian
johtokunnalla. Mutta
miksi tätä kaikkea tehdään? Jotta oppilaat saisivat esiintyä,
nauttia esiintymisestään ja iloita tanssin osaamisestaan. Näytöstä
tehdään oppilaita varten. Ja jotta tämä onnistuu, olette te
huoltajat tärkeässä asemassa. Pukuhuoneisiin tarvitaan auttavia
käsipareja, pukujen täytyy siirtyä Vanhalta Paukulta
Nuorisotalolle ja takaisin, tuoleja pitää kantaa ja kahvia keittää.
Juhlapäivän takia :)
Ilmoittaudu Alatalon
Ullalle, tanssisalin ovenpielen listaan tai facebookin kautta yv:llä
ja muista ilmoittaa myös puhelinnumerosi. Näytöspv on mukava
kokemus ja muisto myös avustamassa oleville. Tervetuloa mukaan
mahdollistamaan lasten esiintymistä! :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.